شیرآلات صنعتی معرفی تمام شبرهای صنعتی به همراه کاربرد و عملکرد آنها | کسری ساران

شیر دروازه یکی از اعضای خانواده شیرهای قطع‌کننده و وصل‌کننده جریان است. ویژگی که این شیر را منحصر به فرد می‌سازد، حرکت دیسک خطی آن است. لازم است بدانید دیسک، مکانیزم خاموش و روشن موثر شیر را بر عهده دارد. شیرهای دروازه ای برای دهه‌هاست که وجود دارند و صنایع مختلفی از آن استفاده می‌کنند. موادی که در ساخت شیرهای صنعتی به کار برده می شود بسته به کاربردی که دارند متفاوت می شوند. جنس چدن، برنز، برنج و استیل رایج می باشد ، فولادکربن، فولاد آلیاژیو فولاد ضدزنگ از پرکاربردترین جنس به کار رفته در شیرها می باشد.

ویژگی های شیر پروانه ای فلنج دار میراب

این کلاس‌ ها برای ولوهای رزوه‌ای NPT، فلنجی، جوش ساکتی و جوش لب به لب کاربرد دارند. بال شیر توپی سایدن تری از بغل مونتاژ می شود و بعد فلنج با پیچ به بدنه بسته می شود. این مدل شیر توپی تاپن تری بال یا همان توپی از قسمت بالا مونتاژ می شود.

به طور کلی به دلیل اینکه شیرآلات استیل از ویژگی هایی مثل مقاومت بالا، استحکام عالی، طول عمر زیاد، مقاومت در مقابل خوردگی و زنگ زدگی، زیبایی و درخشندگی و … شیرآلات استنلس استیل در حقیقت از فولاد های ضد زنگ تولید می شوند و هر یک از آنها دارای کاربرد مخصوص به خود می باشند. در مواردی همچون، سیال با دما و ویسکوزیته بالا، سیال دارای اختلاف فشار صفر و سیال دارای جسم خارجی استفاده می کنند. شیر زانویی به شکل زانو و دارای دو مقطع رزوه ای برای اتصال لوله می باشد. شیر پروانه ای فلنج دار بیشترین عرض را در بین مدل های شیر پروانه ای دارد و ضخامت آن رابطه مستقیم با فشار کاری دارد و در کلاس های بالاتر ضخامت آن بیشتر می باشد.

در صورتی که فشار بالاتر از مقدار تعیین شده باشد جریان را به صورت اتوماتیک قطع می کند و در صورتی که فشار کمتر از مقدار تعیین شده باشد باز هم جریان را قطع خواهد کرد. شیر های دوبلکس و سوپر دوبلکس به دلیل ویژگی های مقاومت در برابر خوردگی، به ویژه در برابر آب شور گرم، اغلب در کاربردهای آب دریا مانند تاسیسات نمک زدایی استفاده می شوند. شیر‌های سوزنی در مواردی که نیاز به کنترل کامل بر جریان مایعات وجود دارد، به کار می‌رود. نام شیر سوزنی به دلیل دیسک سوزن مانند این شیر، به آن داده شده است.

انواع مختلف شیرآلات صنعتی

موادی که در تولید شیر های صنعتی بکار می رود، در قیمت آنها بسیار تاثیر شرکت کسری ساران گذار است. زیرا محصولی که در آن از مواد اولیه با کیفیت استفاده شود، طبیعتا از محصولی که با مواد اولیه معمولی ساخته شده است، بسیار گران تر می باشد. ساختار شیرهای کروی به‌گونه‌ای طراحی شده است که مایعات از نقطه ورود به شیر تا خروج از آن ۱۸۰ درجه تغییر مسیر می‌دهند. این شیرها ظاهری کاملاً کروی دارند و همین ساختمان کروی است که باعث تغییر جهت مایعات در شیرآلات کروی می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شیرهای کروی این است که نیازی نیست به‌صورت کامل باز باشند و اگر در حالت نیمه‌باز قرار بگیرند فرسوده نمی‌شوند. باز و بسته کردن شیرهای دروازه‌ای نیاز به زمان زیادی دارد و به‌طورمعمول از این مدل شیر در مواردی که نیاز به باز و بسته شدن سریع جریان باشد، استفاده نمی‌شود.

  • از شیر‌های کروی در سیستم آب آشامیدنی، سیستم تغذیه شیمیایی، سیستم تخلیه و استخراج و سیستم‌هایی از این دست اشاره کرد.
  • شیرآلات زیر متداول‌ترین انواع شیرآلات صنعتی برای کاربردهای مختلف در صنعت در سراسر جهان می‌باشند.
  • شیرآلات اپراتوری یا دستی با گشتاور های زیر 500 NM و با نیروی دست باز و بسته میشوند.
  • ولی هنگامی که شير به حالت بسته درآيد به پايين‌ترين محل خود هدايت می‌شود.
شیرآلات صنعتی معرفی تمام شبرهای صنعتی به همراه کاربرد و عملکرد آنها | کسری ساران