عیب یابی چیلر آموزش کامل مشکلات چیلر-بتا تهویه

ظرفیت های تولیدی چیلر بر اساس نوع کمپرسور به کار رفته در آن ها می تواند متفاوت باشد. در نوع چیلرهای تراکمی که قبلا دسته‌بندی انواع کمپرسورهای آن ذکر شد از ظرفیت 2 تن تبرید تا حتی 2200 تن تبرید در نوع سانتریفیوژ قابلیت تولید دارند. البته چیلرها را می توان به اصطلاح به صورت مدولار یا ماژولار نیز در کنار هم قرار داده و به ظرفیت های بالاتر دست پیدا کرد.

چیلر جذبی چیلر جذبی نوعی چیلر است که از چرخه تبرید جذبی و استفاده از حرارت حاصل از شعله مستقیم آب گرم یا بخار، سرماسازی می‌کند. در این نوع از چیلرها، برخلاف انواع تراکمی، از جذب‌کننده و مولد حرارتی به‌جای کمپرسور استفاده می‌شود. در این سیستم، بخارآب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب می‌شود و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت به بخار تبدیل می‌گردد. با توجه به اینکه سیال خنک­کننده در درای کولر، جریان هوای محیط می­باشد، بسته به اندازۀ کویل (میزان سطح تبادل حرارتی)، دمای آب عبوری را تا نزدیک به 5 درجه سانتی گراد بیشتر از دمای محیط، می­توان کاهش داد.

همان‌طور که از نام آن پیداست، این دستگاه‌ها چیلرهای کوچکی هستند و برای فضاهایی مورداستفاده قرار می‌گیرند که به گرما و سرمای مستقل نیاز دارند. این چیلرها دارای ضریب عملکردی بالا و همینطور بازدهی بهتری هستند. همچنین، از مزایای این نوع از چیلرها می‌توان به صدای کم، لرزش پایین، هزینه تعمیرات و نگهداری اندک، عدم خرابی سریع، و همچنین مصرف پایین انرژی اشاره کرد. به عبارت ساده تر، گرمای آب داغ ورودی از طریق فرایند تبخیر به جریان هوای عبوری منتقل شده و اینگونه ضمن پایین آمدن دمای آب، گرمای نهان هوا و در واقع دمای مرطوب آن به شدت افزایش می یابد. کاهش شدید فشار حداکثرِ سیکل تبرید و یخ زدگی اواپراتور از اصلی ترین پیامدهای منفی سرمای هوا در عملکرد چیلر محسوب می شوند. بخش عمده ای از نیازِ به آب سرد در صنایع غذایی بویژه صنایع لبنی، از طریق آیس بانک تأمین می شود و این در حالی است که در سال های اخیر استفاده از آیس بانک های گلیکولی بسیار رایج شده است.

با این حال، چیلر های آبی به موتور اضافی و برج خنک کننده ، احتیاج دارند که معمولاً سرمایه گذاری را به مبلغی بیش از مبلغ چیلر هوایی افزایش می دهد. امروزه برای تأمین نیازهای تهویه ای، سرمایشی و گرمایشی در ساختمان ها، استفاده از دستگاه چیلر، ضرورت دارد. این مسئله به لطف ظرفیت گرمای بالای آب است علاوه بر این، چیلر های آبی عمر طولانی تری نسبت به چیلر های هوایی دارند. یکی دیگر از تفاوت‌های مهم چیلر و برج خنک کننده تفاوت قیمت بین دو دستگاه است.

چیلر دستگاهی است که به کمک یکی از سیکل‌های تبرید و همین‌طور مبدل‌های حرارتی می‌تواند گرما را از یک مایع بگیرد و درنتیجه آن را برای خنک کردن تجهیزات و هوایی که درون یک مبدل حرارتی جریان دارد، مورد استفاده قرار دهد. همچنین، حرارت جذب‌شده توسط مایع، که به عنوان یک محصول جانبی شناخته می‌شود، یا می‌بایست به سمت خارج هدایت شود یا اینکه در کابردهای دیگری مانند تأمین گرمای سایر قسمت‌ها مورداستفاده قرار گیرد. چیلر صنعتی اگرچه از لحاظ ساختار کلی تفاوت عمده ایی با سایر چیلرهای تهویه مطبوع ندارد، اما طراحی اصولی و مهندسی آن با توجه به نوع کاربرد آن، به شدت بر روی فرآیندهای تولید و یا خنک کاری ماشین آلات بسیار اثر گذار است.

چیلر 18 تن واقعی فراست ایتالیا مدل 62.6KW

به عبارتی محصول خروجی تمام چیلرها آب سرد در محدوده دمایی 6 الی 7 درجه سانتی گراد هست که از آن به منظور تهویه مطبوع یا برودت صنعتی استفاده می شود. آب مقطر در هنگام تبخیر گرمای نهان مورد نیاز خود را از سیال مبرد موجود در سیستم که معمولا آب است در یافت می کند و موجب سرد شدن آب می گردد. آب سرد تولید شده توسط پمپ مبرد از اواپراتور به روی لوله های حامل سیستم تهویه مطبوع انتقال می یابد. سپس بخار آب مقطر تولید شده در ابزوربر توسط ماده جاذب، جذب می شود.

مزایای چیلر جذبی

عیب یابی چیلر آموزش کامل مشکلات چیلر-بتا تهویه چیلر تراکمی‌ با استفاده از یک مبدل از نوع حرارتی به اسم اواپراتور آب را تا دمایی که نیاز است به عنوان مثال زیر صفر و یا بالاتر از چیلر بتا تهویه صفر سرد می‌کند. در این مقاله به معرفی چیلر تراکمی می‌پردازیم و کاربردهایی که این دستگاه در سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان‌های مختلف دارد. سیال مبرد وارد لوله ها یا به اصطلاح تبخیر کننده که در داخل اتاق یا محلی که می خواهیم سرد کنیم می‌شود گرما از هوای اتاق به سیال مبرد داده می‌شود و سیال در نتیجه گرفتن گرما تبخیر می‌شود و در عوض درجه حرارت اتاق پایین می‌آید. چیلر یا Chiller دستگاهی است که حرارت مایع ( معمولاً آب ) بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار یا جذبی را تعدیل (کاهش می‌دهد) می‌کند.

  • اما کولر چیلر ها، دستگاه‌های سرمایشی مرکزی هستند و برای ساختمان ‌های تقریبا بزرگ کاربرد دارند.
  • 3- ارائه مستندات جهت اثبات اصالت قطعات خارجی استفاده شده در چیلر.
  • به همین جهت توصیه میشود در مناطق کم آب از چیلر تراکمی استفاده شود.
  • سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور انتقال می یابد و این چرخه تکرار می ‌شود.

هزینه خرید دستگاه و تاسیسات جانبی مورد نیاز در چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی ، معمولا بالاتر است . در محاسبه برآورد اولیه پروژه میبایست کلیه تاسیسات و تجهیزات جانبی نیز لحاظ شود و صرفا قیمت چیلر مبنای مقایسه قرار نگیرد. کنترل ظرفیت در این چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی محدودیت بیشتری داشته و عملکرد دستگاه در بار جزئی (پارت لود) مشکلاتی را به همراه خواهد داشت .