چهارسوی معماری ویژگی های معماران سبک معماری ایرانی جدید | معماری نواز

آب آب‌انبارها از طریق آب باران و جویبارهای فصلی تامین می‌شد؛ این آب در زمستان ذخیره و در تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. در ساخت آب‌انبار اصول تصفیه و عایق‌بندی کاملا رعایت شده است و تصفیه آب با استفاده از روش‌های فیزیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد. شاید همه با شنیدن اسم ارسی به یاد شیشه‌های رنگی خانه‌های قدیمی بیفتند اما حقیقت این است که ارسی می‌تواند شیشه رنگی نداشته باشد. ارسی در واقع به پنجره‌های چوبی مشبکی گفته می‌شود که معمولا به جای گشتن بر روی پاشنه گرد برای باز شدن بالا می‌رود. ارسی در گوشه‌وکنار خانه‌های قدیمی جای دارد و جلوه‌های زیبایی را ایجاد کرده است. در زمان‌های قدیم که از زنگ خبری نبود، درب‌های ورودی خانه‌های قدیمی دارای دو لنگه بود و بر روی هر لنگه یه کوبه قرار داشت.

سردر ورودی به کاشی‌هایی با عبارات مذهبی مزین بوده است تا افراد به هنگام ورود و خروج از زیر آیات قرآنی یا روایات و عبارات دینی عبور کنند. معماری عیلامی به طور کلی شامل آجر خام می شد و از آجرهای قرمز برای دیوارچینی استفاده می شد. چند قرن پیش از مادها در شمال غربی شهرها دو و یا حتی سه دیوار سنگی ساخته می شد. ساختمان ها ضخیم تر و بلندتر ظاهراً سازه های چوبی، مربعی، برج شکل و ستون دار داشتند که احتمالاً از تنه درخت ساخته شده بود. بنابر موارد ذکر شده احداث کامل مسجد امام توسط ناصرالدین شاه قاجار صورت گرفته است .

چهارسوی معماری ویژگی های معماران سبک معماری ایرانی جدید | معماری نواز

این عناصر از تالار گور دخمه‌ها گرفته تا سقف چهارطاقی‌ها و چهار ایوانی‌ها همواره در دوره‌های مختلف حضور دارند. عناصر معماری ایرانی نه‌تنها از نظر تنوع، پهنه وسیعی را در برمی‌گیرند، بلکه فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارند. میدان نقش جهان اصفهان که البته خود به سبک اصفهانی که یکی از شیوه‌های معماری ایرانی است ساخته شده. معماران ایرانی در دوران قدیم، قبل از ظهور معماری مدرن، بسیار مورد توجه بودند. به عنوان مثال، بدر الدین تبریزی، آرامگاه مولانا را در سال 1273 میلادی در قونیه ساخت.

جلوخان در معماری ایرانی

به طور مثال ، بسیار مشاهده شده است که ابعاد با وسعت زمین اجازه ساختمان در سه سوی حیاط را بیشتر نمی داده است مهندسی معماری چیست . معمار در این حالت از تقارن در ترکیب کلی بنا صرف نظر کرده اما با تقسیم و نماسازی دیوار طرف چهارم به صورت قرینه جبهة مقابل ، تقارن حیاط را حفظ کرده است. از شش شیوه معماری ایران دو شیوه پارسی و پارتی مربوط به پیش از اسلام و چهار شیوه دیگر مربوط به دوره اسلامی می‌باشد.

  • نوع مالکیت 40 به 60 ای که سال‌هاست اجرا میشه و اهمیت و نقش فضای باز رو از بین برده.
  • هنر ایران، آندره گدار/ت بهروز حبیبی، ۱۳۷۷، چاپ سوم، چاپ و انتشارات دانشگاه بهشتی، صفحه ۱۳۴.
  • معماری مسجد کاروانسرای دیر گچین، این مسجد در دوران قبل از اسلام چهار طاقی بوده‌است.
به‌دلیل استفاده مفید از فضای خانه در معماری ایرانی، اتاق‌هایی را در دو طرف شاه‌نشین تعبیه می‌کردند تا در زمانی که تعداد مهمان‌ها بیش از ظرفیت اتاق بود از آن استفاده کنند. با باز شدن درب‌های این اتاق‌ها فضای بیشتر می‌شد؛ گاهی در این اتاق‌ها نوازندگانی مشغول به نواختن ساز می‌شدند. در بخش بیرونی بناهای ایرانی قسمتی وجود دارد که معمولا در مکانی بلندتر از محوطه اطراف قرار دارد. استفاده از این عنصر به زمان اشکانیان باز می‌گردد و در طول تاریخ شکل‌های مختلفی به خود گرفته و نقش نشیمن‌گاه افراد خانه را داشته است.

شبستان مسجد (4 نوع شبستان در معماری مسجد)